Djupdalen gruver

Gruveinngang til gruve en

Denne artikkelen er en oppdatert republisering fra min tidligere nettside, danielgran.org.

At det finnes rester etter gruvedrift i Tromsø er det ikke veldig mange Tromsøværinger som vet om, til tross for at de ikke er langt unna allfarvei. I Djupdalen, innforbi Tromsdalen, var det gruvedrift på begynnelsen av 1900-tallet. Restene etter gruvedriften starter helt nede i Turistveien og ender helt inn i Djupdalen.

I fjellet Sollidalsaksla i Djupdalen ligger det 3 gruver, og en fjerde som så vidt er påbegynt. Den ene gruven er delvis fyllt med vann på grunn av en bekk som renner ut av den. Med skikkelige støvler eller tursko, kan man balansere på skinnegangen helt inn. Den dypeste av de 3 gruvene har en delvis sammenrast inngang, men er trolig også den morsomste å bevege seg i på grunn av dens lengde.

Hvem stod bak gruvedriften

Aktieselskapet Tromsøysundets Jernmalmfelter startet i 1907 prøveboringer og utvinning av jernmalm. Det ble ansett at det var nok forekomster i fjellet til at gruvedrift skulle være lønnsomt. Christian Michelsen, som var statsminister i Norge, var en av hovedaksjonærene og eide betydelige rettigheter til gruvedriften. På grunn av nedgangstider etter den første verdenskrigen ble gruvens inntjening såpass redusert på grunn av lav etterspørsel og lavt prisnivå på jernmalm at driften opphørte i 1923.

Hvordan ta seg opp til gruvene

Alternativ 1: Sollidalen

Det er flere stier og veier man kan ta for å komme seg opp til gruvene. Den kjappeste er trolig å gå via Sollidalen. Denne tar omlag 2 timer i passelig tempo. Stien starter rett bak «Ostesteinen» på Solligården. Det første partiet følger en gammel kjerrevei frem til en gammel låve. Derfra fortsetter ruta langs en sti som snirkler seg sikk-sakk opp til tregrensen. Deretter følger man en flekkvis sti som av og til forsvinner resten av veien opp gjennom Sollidalen. Helt innerst i dalen tar man til venstre i stikrysset og fortsetter opp mot passet mellom Sollidalsaksla og Bønntuva.

Det er mulig å følge stien mot høyre som fører til toppen av Sollidalsaksla, men det er både bratt og upraktisk å nedstige til gruvene derfra. Fra passet går det en sti ned til Djupdalen. Pass på, da det kan være glatt og sleipt etter tunge regnskyll.

Alternativ 2: Turistveien

Et annet, men litt lengre alternativ, er å følge Turistveien oppover Tromsdalen mot Tinnfoten. Parkering finner du ved “Sportskafeen” helt i enden av veien. Fra parkeringen følger man veien helt opp til Tinnfoten og deretter opp mot Svarthammeren og frem til Røde Kors-hytta. Her et det flere muligheter til å finne en plass å sitte for å nyte matpakke og drikke.

Fra hytta forsetter det en flott og bred kjerrevei innover til Djupdalen og frem til restene etter mannskapsbrakka. Underveis går man over flere steinbroer som fortsatt er i god stand. Det er nesten litt utrolig at veien er i såpass god forfatning etter omlag 100 år med slitasje fra vær og vind.

Kart til Djupdalen gruver

Det første og det andre bildet viser ruta som går via Sollidalen. Det siste bildet viser skinnegangen som henger på utsiden av en av gruvene. Trykk på bildene for å forstørre de.

Slik finner du frem til gruvene

Den tredje gruven nesten begravd i snø.
Den tredje gruven nesten begravd i snø. Trykk for å forstørre.

Hvis man ser for seg at gruve èn er lengst syd og gruve tre er lengst mot nord, så er det naturlig å besøke den tredje først uansett hvilken retning du kommer fra. Også fordi at fjellsiden er bratt rundt de de to andre gruvene.

Gruve tre:

Dersom du kommer fra Sollidalen, følger du stien du allerede er på. Den tredje gruven passerer man på høyre side hvis man følger stien et lite stykke nedover. Dersom det er mye snø så kan gruveinngangen være vanskelig å få øye på. Inngangen er også delvis sammenrast, men det går allikevel greit å komme seg inn uten å krype. Kommer du fra Djupdalen vil du møte på stien som fører opp til gruve tre ved foten av fjellet.

Gruve to er oversvømt. Man kan allikevel gå på kloppene og skinnegangen videre innover.
Gruve to er oversvømt. Man kan allikevel gå på kloppene og skinnegangen videre innover. Trykk for å forstørre.

Gruve to:

Fortsetter man et lite stykke sørover fra gruve tre, finner man den andre gruven. Denne ser man greit der skinnegangen henger litt utforbi slagghaugen ved inngangen. Gruven bærer preg av å være oversvømt på grunn av en elv som munner ut inni selve gruven. Det er fortsatt mulig å nå helt inn ved å balansere på kloppene og selve skinnegangen. Her anbefales det å bruke støvler eller vanntette tursko i tilfelle man tråkker utfor. Man skal trossalt bruke skoene på veien hjem også.

Gruve en:

Den første gruven kan være litt vanskelig å finne, men fortsetter man videre sørover og litt oppover mot toppen av Sollidalsaksla, får man etter hvert øye på slagghaugen utenfor inngangen. Har man GPS-peiler eller en smartelefon med en egnet app, kan man legge inn koordinatene over. Gruve en er den minste av de tre gruvene, men kanskje den som har best utsikt fra inngangen og er enklest å komme seg inn i fordi den er stort sett tørr og det er ingenting som blokkerer foran den.

Finn frem med GPS og Geocaching

De fleste smarttelefoner har mulighet til å brukes som GPS-peilere ved å legge inn en passende app. Personlig anbefaler jeg gratisappen C:GEO (kun Android). Appen er egentlig ment for Geocaching, men fungerer like fint til å legge inn egne koordinater på. Les mer om Geocaching i lenken over.

Gruvene har sin egen geocache med en enkel, trinnvis oppgave som fører deg til inngangene til alle tre gruvene, og den fjerde som er påbegynt. Klikk her for å gå til cachen (krever innlogging med gratis profil).

Koordinater til gruve #1: N69°35.149 E019°00.365

Rester etter gruvedriften

Djupdalen gruver - malmvogn
Gjennomrusten malmvogn som ligger i steinura

Når man først besøker gruvene, og har litt tid til overs, kan det være interessant å utforske området litt. Det ligger veldig mye rester rundt omkring. Her kan jeg blant annet nevne bøtter, spader, kroker, traller og fundament etter brakker og sjåer.

En av trallene som ble brukt til å frakte ut malm og slagg, ligger henslengt mellom steiner nede i ura. I fjellsiden kan man enkelte plasser finne kroker som er boltet fast, og som trolig ble brukt med taljer og tau for å frakte jernmalmen ned til hestekjerrene.

Nede på sletta, før du kommer til foten av Sollidalsaksla, kan du se grunnmurer med tilhørende jerndeler. Her ligger det rester etter en ovn, kokekar og gamle bøtter. Mye er så gjennomrustet at du såvidt kan tyde hva det en gang var. Grunnmurene er rester etter mannskaps- og ingeniørbrakken, samt uthus til oppbevaring av redskaper og verktøy. Endel av materialet ble brukt til bygging av hytta Trollvassbu og til Røde Kors-hytta.

Sikkerhet og fjellvettreglene

Selv om Djupdalen ikke er spesielt langt unna allfarvei, er området langt nok unna til at man bør utvise forsiktighet. Det jeg spesielt vil nevne er at gruvene befinner seg i en tidvis bratt fjellskråning, og dersom man faller eller skader seg på noe vis, er hjelp et godt stykke unna. Man bør i alle fall være to stykker på en slik tur, også fordi mobildekningen er fullstendig fraværende bak fjellet og nede i Djupdalen. I tillegg til å ha med niste og varme klær, bør man også ha med seg dobbelt sett med lommelykter og hjelm hvis man tenker seg inn i gruvene. Ellers gjelder jo Fjellvettreglene.

Da gjenstår det bare å ønske en god tur til disse utrolig flotte gruvene, hvis lesningen fristet til en minneverdig høsttur opp dit!

Bildene viser de ulike inngangene og en slagghaug. I tillegg er det bygget opp en nokså stor varde litt lengre ned i fjellsiden. Trykk på bildene for å forstørre.

Kilder: Lokalhistoriewiki, SSB


Finn mer å lese

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *